Інтернет-журнал "ДРУКАРСТВО" запрошує до співпраці видавництва, поліграфічні підприємства, організаторів галузевих виставок, а також інші компанії, діяльність яких пов'язана з поліграфією та видавничою справою.


середа, 25 лютого 2015 р.

Прогнози українських видавців

Для українських видавців 2015 рік розпочався вдало. По-­перше, незважаючи на те, що їх позбавили пільг з податку на прибуток, залишилася головна для них податкова «фішка» — нульова ставка при сплаті ПДВ з операцій, що стосуються підготовки, виготовлення, розповсюдження видань, повідомляють «Коментарі».
«Збереження пільг з ПДВ — велике полегшення для видавничої галузі. Якби довелося закладати у вартість книг ще 20% більше поточного подорожчання, то такі ціни були б непідйомними для українських читачів. Окремої уваги заслуговує включення в пільговий список електронних видань. Це своєчасний захід. За останній рік вони показали істотне зростання. Якщо раніше на продаж цифрових копій у нас припадало в середньому 5% від усіх реалізованих екземплярів, то зараз 10% і більше. І цей показник зростатиме», — зазначає Ігор Степурін, засновник видавництва «Самміт­книга» та директор видавництва «Мистецтво».

По­-друге, в останні місяці в країні спостерігається справжній бум продажів вітчизняних видань. «У грудні­-січні в мережевій роздрібній торгівлі книги нашого видавництва показали 200% зростання у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. У лютому ця тенденція зберігається», — зазначає директор видавництва «Фоліо» Олександр Красовицький.
«Одна з наших книг, випущена в середині листопада, встигла повністю продатися, хоча тираж у неї за українськими мірками немаленький — 3 тис. примірників», — говорить Ігор Степурін.
У небувалого купівельного інтересу декілька причин. Скорочення присутності російських видань на ринку — лише одна з них.
«Вітчизняні книги дорожчали через стрибки курсу не так швидко, як інші товари — наприклад, ті, які люди звикли дарувати один одному на свята. Тому в боротьбі за увагу покупця книги вигравали і виграють досі. Думаю, в 2015 році українці витрачатимуть на книги на 15% більше», — вважає Олександр Красовицький.
За словами Ксенії Мацкевич, засновниці видавництва «Кальварія», свою роль зіграло і те, що багато видавництв скористалися модою на вітчизняного виробника.
Однак прогнози щодо розвитку ринку у видавців стримані.
«Є цілий ряд факторів, які тягнутимуть галузь вниз. Це зростання собівартості друку в зв’язку з валютним курсом, а також скорочення держзамовлення на літературу», — говорить Олександр Красовицький.
«Зростання роздрібних цін тільки почалося. Зараз воно становить не більше 30%, але це не межа. Собівартість друку зростає. Папір і навіть нитки для зшивання — все це імпортні матеріали, які доводиться купувати вдвічі­ або втричі дорожче», — розповідає Ксенія Мацкевич.
«Майже 80% у друку книги — валютна складова. Якщо раніше основним постачальником паперу та витратних матеріалів була Росія, то після 2014 року ними стали Китай і Німеччина. Крім того, друкарні змінили формат співпраці із замовниками. Відстрочення оплат, давальницькі схеми (коли видавець самостійно закуповує папір. — ред.) більше не користуються попитом. Самі ж друкарні папером не запасаються. Тому кожний новий обвал гривні одразу ж відчувається», — розповідає Ігор Степурін.
У той же час видавці вважають, що підвищення цін навряд чи перевищить 40%. Причина — російські книги. «Їх на ринку стало помітно менше. Нові партії важче поставити — росіяни вимагають 100% передоплату за свій товар. Але ціни на нього практично не виросли, адже розрахунки ведуться з прив’язкою до рубля. У валютному відношенні вартість закупівлі російських книг знизилася, враховуючи падіння курсу рубля», — пояснює Олександр Красовицький.
Враховуючи такі розклади, українським видавцям доведеться переходити на більш дешеві поліграфічні матеріали, а також відмовлятися від покупок західних ліцензій, що подорожчали втричі. «Ми свої плани сильно урізали. Думаю, кількість придбаних прав у цілому на ринку теж різко зменшиться, якщо взагалі не зведеться до нуля», — прогнозує Олександр Красовицький.
«Ми поки не плануємо сильно урізати «західну» частину наших планів. Але випускатимемо рідше, ніж планували», — розповідає Ксенія Мацкевич.
У таких умовах вижити зможуть далеко не всі видавництва. «Великі гравці, у яких є хороші товарні запаси, і дрібні, що працюють від проекту до проекту, будуть поза зоною ризику. А ось середні можуть «посипатися» так, як це було в період фінансової кризи в 2009 році», — вважає Олександр Красовицький.

Немає коментарів:

Дописати коментар